💠حکمت ۶۷ نهجالبلاغه💠
چون که چیزی می کنی بر کس نثار
گر چه باشد کم، از آن شرمی مدار
بخشش کم،به که محرومش کنی
با ندادن، بیش، مغمومش کنی
💠حکمت ۶۷ نهجالبلاغه💠
چون که چیزی می کنی بر کس نثار
گر چه باشد کم، از آن شرمی مدار
بخشش کم،به که محرومش کنی
با ندادن، بیش، مغمومش کنی
از پیمبر یا خدا درباره ی حیدر بپرس
یعنی از گوهرشناسان قیمت گوهر بپرس
معنی مرد خدا را نیمه شب از نخل ها
معنی شیر خدارا روز از لشکر بپرس
***********************
هیچ دیواری نمی شد مانع راه علی
از شکاف کعبه و دروازه ی خیبر بپرس
نه !فرار از جنگ هرگز درمرام شیر نیست
قصه را از بدر یا احزاب یا خیبر بپرس
***********************
در دل تاریخ آوای ((سلونی)) زنده است
مشکلات سخت را از صاحب منبر بپرس
گاه برترمی شود یک نوکر از صد پادشاه
این تناقض علتی دارد که از قنبر بپرس
***********************
درجهنم با علی یا در بهشت بی علی؟
شوق آتش را از ابراهیم پیغمبر بپرس
جمع خواهد شد محمد با علی در یک بدن؟
ما نمی فهمیم این را از علی اکبر بپرس
***********************
💵همکاری با صاحبان قدرت و ثروت💵
جدا شدن از عموم مردم و همراهی با قدرتمندان و صاحبان ثروت، از دیگر آسیب های بزرگ است که استقلال مدیریت صحیح را تهدید می کند و روند آن را از رسیدن به اهداف آرمانی، همچون جامعه عدالت محور دور می کند و به پرتگاه ها و چالش ها خواهد کشاند. در دین مبین اسلام آن چه از ابتدا مایه افتخار بوده است، دوری از صاحبان زور و ثروت و مقابله با آنان جهت اجرای عدالت.
..................................................
نبی مکرّم اسلام از آغاز تا پایان رسالت خود تمامی تلاش های خویش را مبذول داشت تا از وادی منفعت پرستان و زراندوزان به دور باشد و بتواند رسالت الهی را خالی از هرگونه جانب داری و مصالح به صورت ناب در اختیار تشنگان مکتب الهی قرار دهد.
..................................................
امام علی(ع) در خطابی به مسئول جمع آوری زکات چنین سفارش می کند:
هنگامی که بر قبیله ای وارد شدی در منازل آنان مسکن نگزین و بر سر سفره کسی ننشین و بر لب آب چشمه یا قنات آنان که عمومی است فرود آی.»
..................................................
به راستی رمز پویندگی و بالندگی مدیریت سالم دوری از وابستگی به قدرت هاست و این امر مهم جز با ایجاد صفاتی همچون قناعت، شجاعت و بردباری در مجموعه سازمان ها ممکن نیست.
خدای ما یکی آن هم فقط خدای علی
علی برای یکی و یکی برای علی
تمام عالم اگر از علی جدا بشوند
ببین که ریخته جانش، به زیر پای علی
➖➖➖➖➖➖➖
تمام شهر مریض زر اند و زور و ریا
در این میانه یکی هست مبتلای علی
وجوب بعثت احمد به لطف دختر اوست
سرای دختر او شد چنین حرای علی
➖➖➖➖➖➖➖
خدا اگرچه محمد به مصطفایی خواند
شده ست فاطمه اش تا که مصطفای علی
به شادی و به غم مرتضی کنارش بود
همیشه همره او بوده پا به پای علی
➖➖➖➖➖➖➖
نداشت طاقت اینکه غم علی بیند
شهید راه بلاها و غصه های علی
تمام شهر مدینه یکی یکی در زد
که، های مردم تا آخرت گدای علی
➖➖➖➖➖➖➖
که جانشین نبوت، امامت علی است
نشسته فتنه گری، از چه رو به جای علی؟
میان ماذنه هاتان علی، ولی الله ست
تمام دین خدا هست در ولای علی
➖➖➖➖➖➖➖
اگر که میخ دری مانعش نمی گردید
نمی رسید به دست عدو عبای علی
کنار پیکر زهرا همان مکانی است
که می رسد به دو عالم نوای وای علی
➖➖➖➖➖➖➖
نه مالک و نه حذیفه،نه میثم و سلمان
کسی نبوده مثالش شود فدای علی
دگر به نقشه ی ملجم، به تیغ کاری نیست
نشسته خار کس دیگری به نای علی
➖➖➖➖➖➖➖
چه حیف دشمنان علی زود فهمیدند
بقای فاطمه باشد همان بقای علی
💣روی کار آمدن افراد نالایق💣
ورود افراد نالایق به حوزه مدیرت یک جامعه ضربات جبران ناپذیری بر پیکره ارزش های آن جامعه می زند.
حضرت علی (ع) درباره انسان های بیمار و ناکارآمد می فرماید: «فانّ المتکاره مغیبه خیرٌ من مشهده و قعوده اغنی من نهوضه؛(7) سست عنصران ناراضی نبودشان بهتر از حضورشان و بی کاری آنان از اقدامشان مفیدتر است.» واگذاری امور به افراد نالایق و ناآگاه از آسیب های مدیریتی است. با توجه به گستره دامنه دار مدیریّت و مسؤولیت نباید کارها به کسانی سپرده شود که احساس وظیفه نکنند و نتوانند بار سنگین این رسالت را تا پایان بر دوش بکشند.
..................................................
داستان حضرت یوسف(ع) و اشاره آن حضرت به استعداد و قابلیّت خویش در اداره امور اقتصادی مؤیّد مطالب مزبور است. قرآن کریم از زبان این پیامبر(ع) می فرماید: «قال اجعلنی علی خزائن الارض انّی حفیظٌ علیمٌ؛مرا سرپرست گنجینه های سرزمین مصر قرار بده، زیرا امانت داری با وفا و آگاه هستم.»
..................................................
مولای پرهیزگاران(ع) در عهدنامه خود به مالک اشتر درباره انتخاب مدیران لایق این گونه توصیه می کند: «و اجعل لرأس کلّ امرٍ من امورک رأساً منم لایقهره کبیرها و لایتشتّت علیه کثیرها؛ برای هر یک از کارها رییس و مدیری انتخاب کن، مسؤولی که کارهای بزرگ او را مغلوب نسازد و زیادی کارها وی را پریشان و خسته نکند.»
بنابراین شایستگی، کاردانی و تعهد و در یک کلام شایسته سالاری برخاسته از دین یکی از لوازم اساسی در مدیریت در عرصه فرهنگی، اداری و اجتماعی است.
بهترین نقطه دنیا صَحن مولا حیدر است
آن که گشته مالک دنیا و عُقبا حیدر است
آبرو دارم من از شمس جمال مرتضی
آن که کرده قلب ما را چو ن مُصَفا حیدر است
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
فخر من باشد به عالم شیعه مولا شدم
شیعگی من فقط از لُطف آقا حیدراست
گر نگویند کافرهستم مردمان این جهان
فاش گویم که خدای المُثَنا حیدر است
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
او یداللهّ ، اسداللّه و شمشیر خداست
اهل عالم صاحب عرش مُعَّلا حیدراست
دست خود بر دامن لطفش بزنم من تا ابد
آن که هرگز رد نکرده چو گدا را حیدر است
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
نور خورشیدی که این گونه تلألو می زند
بی شک از نور رُخ زیبای مولا حیدر است
تا نگاهم به سر ایوان طلایت می خورد
می نویسم بهترین بهترینها حیدر است
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
فتح خیبر که شده شُهره در آفاق وجود
کمترین کار امیر جان و دلها ، حیدر است
من نباشم لایق مدح شهنشاه نجف
آنکه باشد از دو دنیا فوق والا حیدر است
🚫انحصار طلبی🚫
انحصارطلبی آن است که مدیر و کارگزار در حوزه قدرت و اختیارش همه چیز را به خود و خویشاوندانش اختصاص دهد، بدین معنا که قدرت، امکانات و دیگر امتیازات اجتماعی را به اقوام و دوستان خود اختصاص دهد و دیگران را از آن ها محروم سازد. امیرالمؤمنین علی(ع) در اندیشه سیاسی خود فرمانروایان و کارگزاران را به شدّت از این مسئله برحذر داشته، به طوری که به مالک اشتر می فرماید: «از امتیاز خواهی بپرهیز و چیزی را که همه مردم نسبت به آن یکسان هستند به خود اختصاص مده. هر کارگزار و مسؤولی نزدیکان و خویشاوندانی دارد که توقع برتری، امتیازخواهی و دخالت در قراردادها بدون رعایت انصاف را دارند، ولی تو چاره ای بیندیش و به هیچ یک از اطرافیان و وابستگان چیزی از مال، زمین و...واگذار مکن و مبادا در تو طمع کنند تا قراردادی به سود آنان منعقد کنی، زیرا این کار مایه ضرر سایر مردم می گردد.»
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
از فرمان های امام علی(ع) به مسؤولین و مدیران نظام اسلامی چنین بر می آید که انحصارطلبی بزرگ ترین آفت دولت است.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
تاریخ جهان دولت های فراوانی را سراغ دارد که در اثر انحصارطلبی زمامداران و مدیران به سرعت رو به ضعف رفته و زمینه زوالشان فراهم گردیده و نابود شده اند .امروزه نیز زمامداران و مسؤولین بسیاری از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی گرفتار انحصارطلبی های گوناگون حزبی، نژادی، زبانی و مذهبی هستند که همین عوامل موجب نابسامانی های حکومتی شده است، بسیاری از جنگ ها و تجاوزها در جهان معلول انحصارطلبی زمامداران است، از این رو دست اندرکاران امور حکومتی باید تلاش نمایند تا با تربیت درست مدیران و مسؤولین از بروز این آفت جلوگیری کنند.